onsdag 9. november 2022

Første etappe: København til Sofia

Då var vi endelig i gang med vår lange reise jorden rundt. Etter en intensiv men fin uke i Norge, der vi tok farvel med familie og venner, gikk turen først til København for å ta et siste farvel med denne nydelige byen vi har bodd og arbeidet i det siste året. Fra København startet vi så med den lange reisen med buss igjennom Europa mot vårt vårt aller første checkpoint: Istanbul.

Første etappe gikk med Flixbus fra København til Budapest med en to timers stopp i Berlin. Reisen var langt fra behagelig. Men bussreisen var i det minste billig og miljøvennlig, og det er det viktigeste. Reisen med buss fra København til Budapest tok litt i underkant av 22 timer og kostet 1950 norske kroner for to personer.

Budapest, Ungarns hovedstad ,er av mange regnet som en av de vakreste hovedstedene i Europa. Byen består av de tidligere to byene Buda og Pest som ligger like ovenfor hver andre, kun adskilt av elven Donau. For oss har denne vakre byen også en helt spesiell historie. For sommeren 2019 var vi innom Budapest på vår interail-reise igjennom Europa. Og på Margaret-øyen midt i Donau med Buda og Pest på hver sin side, fridde Åsmund til Kjellaug. Derfor var det nå på denne reisen obligatorisk med en tur innom Budapest og Margaret-øyen for å mimre. Vi valgte å overnatte en natt på et spa-hotell på øyen, akkurat som sist gang vi var i byen.

Fra hotellrommet i Budapest

For de av dere som enda ikke har vært i Budapest tidligere, er det noe som absolutt bør komme på to-do-listen. Vi vil anbefale å ta en middags-cruise på Donau med en av de mange resturant-båtene som ligger langs kaien i sentrum, eller en tur til Budda Slott og få en fantastisk utsikt over denne fantastisk flotte byen.

Åsmund forsøker å finne igjen stedet der han fridde. Stedet var langt mer idyllisk i 2019, men morgentåken gjorde det nærmest umulig å se den flotte utsikten mot Pest i bakgrunnen.

Found it! Bydelen pest ligger bak tåken

Allerede klokken 7 om morgenen dagen etter gikk turen videre mot Sofia. Denne turen skulle ha en varighet på 13 timer og ta oss igjennom nesten hele Serbia på veien til Bulgaria. Denne reisen ble også kjøpt hos Flixbus, men operert av et annet selskap med langt bedre service. Turen kostet 1700 kroner for to personer. Sent på kvelden kom vi frem til Bulgarias hovedstad, Sofia. Kvelden ble så brukt til å teste ut de lokale pub-tradisjonene i byen. Det kan absolutt anbefales.

På denne baren kunne du tappe øl selv fra en tappekran, montert i veggen ved alle bordene. Og som dere kan se, så har Åsmund en vei å gå for å kunne bli bartender.

Sofia er en perle som kanskje ikke fult er oppdaget av mainstream-turistene enda. Byen som er en av de eldste hovedsteder i Europa har røtter helt tilbake til det 8. århundre f.kr. Byens historie og kulturarv bærer preg av de mange imperium byen, og landet har ligget under. Her finner en alt fra ruiner fra romertiden, forskjellig Sovjet-arkitektur til elementer fra det Osmanske riket. Sofia er også en av Europas billigste hovedsteder.

I Sofia fikk vi endelig landet litt og slappet av etter flere lange reisedøgn. Vi fikk også utforsket litt av byen. Under kan du se litt av våre bilder fra denne vakre og spennende byen nordvest i Bulgaria.

Historiske ruiner, godt bevart i sentrum

Ivan Vazov National Theatre

Church of St. Nicholas the Miracle-Maker

Det var det fra vår reise så langt. I morgen tidlig venter en ny lang bussreise igjennom Bulgaria til Istanbul. Der skal vi så være frem til tirsdag neste uke, før vi reiser videre til Midtøsten. Vi snakkes :)